Viimasel ajal on palju arutletud selle üle, millised peaksid olema praktilised ülesanded värbamisprotsessis. Eriti loov- ja turundusvaldkonnas võib tekkida kandidaatidel hirm, et nende ideid või lahendusi kasutatakse hiljem ettevõtte kasuks.

Siin on oluline, et tööandja annaks selgelt mõista, et ülesande eesmärk on hinnata kandidaadi oskusi ja mõtteviisi, mitte koguda tasuta strateegiaid või kampaaniaid. Samas tasub meeles pidada, et sarnaseid ideid võib välja pakkuda mitu inimest – tihti korduvad lahendused, sest probleemidele leitaksegi loogilisi ja sarnaseid lahendusviise. Seetõttu on veelgi tähtsam selgitada kandidaatidele ülesande konteksti ja eesmärki, et vältida arusaamatusi ning hoida usalduslikku õhkkonda kogu värbamisprotsessi vältel.

Mõlemapoolne väärtus

Mõistlik kodutöö on see, mis on kasulik mõlemale poolele. Kandidaadi jaoks tähendab see võimalust näidata oma oskusi, ideid ja loovust ning hinnata, kas ettevõte on tema väärtustele ja ootustele sobiv. Tööandjale annab proovitöö selge ülevaate kandidaadi oskustest ja tööstiilist ning sellest, kas ta sobib meeskonda.

Oluline on, et ülesande eesmärk oleks kandidaadile selge ehk miks kodutööd soovitakse ja mida selle kaudu hinnatakse. Kui nii tööotsija kui ka tööandja mõistavad ülesande eesmärki, muutub protsess läbipaistvaks ja motiveerivaks mõlemale poolele.

Ülesanne ei tohi muutuda tasuta tööks

Probleem tekib siis, kui kodutöö nõuab kandidaadilt ülesande täitmist, mis toob ettevõttele otsest kasu. Ülesande eesmärk peab olema siiski kandidaadi hindamine, mitte ettevõtte kasumi teenimine. Seega ongi väga oluline leida ülesande püstitamisel tasakaal. 

Praktiline ülesanne peab näitama, kuidas kandidaat mõtleb ja probleeme lahendab. Täiesti sobiv on kasutada ülesandeid, mis on võetud päriselust, sest just need annavad tööandjale kõige paremini aimu, kas kandidaadi mõtteviis ja lähenemine sobivad ettevõttega. Võib juhtuda, et tööandja saab mõne kasuliku vihje või idee, kuid reeglina ei saa kandidaadi lahendust üks-ühele rakendada, sest ilma ettevõtte sisulist tundmist on võimatu luua lõpuni toimivat lahendust.

Kui tööandja siiski leiab, et kandidaadi pakutud idee väärib kasutamist, oleks aus ja läbipaistev seda ka kandidaadile öelda. Nii välditakse arusaamatusi ja vähendatakse hirme, mis võivad värbamisprotsessi jooksul kandidaadis tekkida. 

Tasub meeles pidada, et kandideerimine võib olla tööotsijale emotsionaalselt koormav, sest konkurssidesse panustatakse palju energiat ja ootusi. Tööandja ei saa vastutada kandidaadi emotsionaalse seisundi eest, kuid saab omalt poolt tagada, et värbamisprotsess oleks sõbralik, empaatiline ja selge. Nii jääb kandidaadile hea kogemus ka siis, kui ta tööle ei osutu valituks.

Hoolikalt läbi mõeldud ülesanne

Kodutöö peaks olema läbimõeldud nii tööotsija kui tööandja seisukohast. Kui see on liiga keeruline või aeganõudev, võivad head kandidaadid konkursist loobuda. Samas, kui ülesanne on liiga lihtne, ei anna see piisavalt infot kandidaadi oskuste ja loovuse hindamiseks. Ideaalis võiks ülesande lahendamine võtta umbes ühe tunni. See aeg võimaldab kandidaadil oma võimeid näidata, ilma et ülesanne muutuks koormavaks või stressirohkeks.

Kohapealne sooritamine

Kui võimalik, võiks ülesande lasta sooritada kohapeal.  See võimaldab tööandjal näha, kuidas kandidaat reaalses olukorras töötab, ja veenduda, et ta lahendab ülesande ise. Ajapiirang aitab hinnata ka kiirust ja stressitaluvust, sest need on sageli sama olulised kui oskused. Kui kandidaat ei jõua ülesannet lõpuni teha, ei ole see alati halb märk. Täpselt sama väärtuslik on ka protsessi jälgimine ja see, kuidas kandidaat ülesande lahendab.

Ülesande konteksti selgitamine

Kui ülesanne on seotud konkreetse ettevõttega, on oluline selgitada kandidaadile taust ja eesmärk. Tuleb ära märkida, miks ülesanne antakse ja miks lahendust reaalses töös otseselt kasutada ei saa. Läbipaistvus aitab vältida arusaamatusi ja näitab, et ettevõte hindab kandidaadi aega ja panust.

Motivatsioon ja tagasiside

Enne ülesande andmist on kasulik kandidaadile öelda, mitu inimest voorus osaleb. See suurendab motivatsiooni ja tugevdab enesehinnangut, sest kandidaat saab aimu, millises kontekstis tema sooritust hinnatakse.

Tagasiside andmine on äärmiselt oluline. Mida rohkem kandidaat on aega ja energiat panustanud, seda olulisem on teada anda, kuidas tal läks. Konstruktiivne tagasiside näitab, et ettevõte hindab pingutust ja aitab kandidaadil oskusi arendada.

Kokkuvõte

Õigesti üles seatud praktiline ülesanne aitab nii kandidaadil kui tööandjal saada väärtuslikku infot. Kandidaadile annab see võimaluse oma oskusi näidata ja hinnata. Tööandja saab selge pildi, kas kandidaat on sobiv pusletükk meeskonda. Läbimõeldud ja aus protsess jätab tööotsijale positiivse kogemuse ja säilitab ettevõtte hea maine.

Kui vajad abi praktiliste ülesannete koostamisel või kogu värbamisprotsessi läbiviimisel, siis TeamCreator saab sind toetada sellel teekonnal algusest lõpuni. Me aitame leida sobiva kandidaadi ja tagame, et protsess oleks tõhus, õiglane ja mõlemapoolselt kasulik. Võta meiega ühendust: info@teamcreator.ee.