Töötaja oskused ja kogemused on olulised, kuid need ei pruugi tagada, et ta päriselt meeskonda sobib. Hea koostöö tekib siis, kui kandidaadi väärtused ühtivad ettevõtte omadega, sest just need kujundavad inimese otsuseid, suhtlemisstiili ja käitumist erinevates olukordades. Kui kandidaadi põhimõtted ei kattu organisatsiooni omadega, tekivad varem või hiljem pinged. Kui aga väärtused klapivad, kasvab sellest usaldusel põhinev koostöö ja pühendumus.

Väärtuspõhine värbamine aitab tööandjal leida inimesi, kelle oskused ja mõtteviis toetavad ettevõtte väärtusi ja eesmärke. Selline lähenemine loob tugeva ja ühtse organisatsiooni, kus inimesed tunnevad, et nad on osa sellest.

Väärtuste märkamise kunst

Kandidaadi väärtuste ja hoiakute kohta saab aimu juba vestluse käigus. Tähelepanu tasub pöörata sellele, kas kandidaadi kõnemaneer läheb kokku käitumisega; milliseid emotsioone ta väljendab ja kuidas reageerib konkreetsele teemale vastates; kuidas ta räägib eelmistest tööandjatest ja kolleegidest; kas ta oskab kuulata vestluse käigus või kipub pidevalt vahele segama; kuidas ta käitub teiste inimestega, kellega intervjuule tulles kokku puutub; kas ta võtab välisjalanõud ära kontorisse sisse tulles ning kuidas reageerib, kui vestluse käigus öeldakse midagi, mis ei lähe kokku tema arvamusega jne.

Allpool on toodud näidisküsimused, mis aitavad vestluse käigus kandidaadi väärtusi paremini mõista.

Väärtuspõhise värbamise näidisküsimused

Üldised

  • Mis on sinu jaoks töö juures kõige olulisem?
  • Milliste inimestega Sa enim sobid ning millistega pead rohkem vaeva nägema?

Eetilisus ja ausus

  • Kujuta endale ette, et pead müüma toodet või teenust, mille osas Sa tegelikult tead, et tegemist pole väärt toote/teenusega. Kuidas Sa sellega hakkama saaksid?
  • Ostad endale kasutatud auto, millel juba ostes on esiklaasis mitmed täkked. Sellele vaatamata on kindlustusfirma valmis autole kaskokindlustuse andma, seejuures teadmata nende täkete olemasolust. Mida teed?
  • Avastad, et tööandja on Sulle ekslikult maksnud suurema summa. Kuidas Sa sellesse suhtud ja mida teed?
  • Tellid endale mööblipoest kolm tooli. Pakki kodus lahti tehes aga avastad, et seal on kolme asemel neli tooli. Kuidas reageerid?
  • Jõulupeoga seoses olid lapsevanemana nõus enda peale võtma õpetajale kingituse tegemise. Uurisite enne välja, kui palju teie soovitud kingitus maksab ning kogusite ühiselt vastava summa. Ostma minnes aga avastasid, et tegelikult saad kingi hoopis soodsamalt. Mida Sa teed summaga, mis jäi kingituse ostmisest üle?
  • Leiad rahakoti suurema summa rahaga, kuid ühtegi isikut tõendavat dokumenti Sa rahakotist ei leia. Kuidas käitud?
  • Räägi olukorrast, kus pidid tegema ebapopulaarse, kuid õiglase otsuse.
  • Kuidas suhtud ja käitud, kui märkad, et kolleeg või juht ei järgi ettevõtte reegleid?

Kohusetunne

  • Kirjelda olukorda, kus tegid vea. Kuidas sellega toime tulid?
  • Mida pead enda seniseks suurimaks saavutuseks ja väljakutseks? Miks?

Avatus ja õppimistahe

  • Too välja näide olukorrast, kus pakkusid tööl välja uue idee.
  • Kas oled mõelnud midagi uut juurde õppida?
  • Kas saaksid kirjeldada olukorda, kus olid täielikult mugavustsoonist väljas?

Meeskonnatööle orienteeritus

  • Tööle tuleb uus töötaja. Tööandja soovib, et ta oleks Sinu töövari ja õpetaksid teda välja. Kuidas suhtud sellesse?
  • Tulemas on suvepäevad. Sellega seoses on osadele töötajatele, s.h. Sina, jagatud teatud ülesanded. Kuidas suhtud sellesse?
    • Kas see tundub ebaõiglane, et kõigil pole sellega seotult ülesandeid?
  • Klienditeenindus: Sinu kolleegil on kliendiga konfliktsituatsioon ning Sa näed seda pealt. Kuidas reageerid?
  • Sinul pole lapsi. Näed, kuidas kolleeg peab pidevalt väikeste laste tõttu töölt ära käima. Kuidas suhtud sellesse?

Empaatia

  • Oled müügiinimene. Müügikoosolekutel räägitakse iganädalaselt läbi kõigi müügiinimeste müüginumbrid. Sina oled pidevalt TOP 3-s ja näed, kuidas algajad müügiinimesed end halvasti tunnevad. Kuidas suhtud sellesse?
  • Kirjelda olukorda, kui pidid kellelegi andma negatiivset tagasisidet. Kuidas seda tegid?
  • Näed, et kolleeg, koostööpartner või klient on endast väljas. Kuidas reageerid?
  • Kuidas reageerid, kui keegi Sinu meeskonnast käitub tavapärasest erinevalt?
 

Kokkuvõtteks

Väärtuspõhine värbamine aitab tööandjal näha kandidaadis enamat kui tema oskused ja kogemused. Kui värbamisprotsessis väärtustele teadlikult tähelepanu pöörata, kujuneb koostöö, milles inimesed jagavad ühiseid põhimõtteid ja liiguvad samas suunas. Selline ühtsus loob tugevama töökultuuri ja aitab sujuvamalt eesmärkide täitmise poole liikuda.

Kui vajad abi intervjuu küsimustega või kogu värbamisprotsessi läbiviimisel, siis TeamCreator saab sind toetada sellel teekonnal algusest lõpuni. Võta meiega ühendust: info@teamcreator.ee.