Kaugtöö on siin, et jääda ja kodukontor on paljude tööotsijate jaoks elementaarne töökorralduse osa. Kuid paindlikkus ilma kokkulepeteta võib kiiresti muutuda segaduseks, mis kahjustab nii töötaja heaolu kui ka tööandja tulemusi.

Kaugtöö tegemine pole sugugi ka kõigi jaoks – on töötajaid, kes tunnevad end kodus produktiivsemalt ja tasakaalukamalt, kuid on ka neid, kellel on keeruline piire seada ning keda ohustab tänu sellele läbipõlemine. Seepärast on tähtis juba värbamise etapis hinnata kandidaadi sobivust kodukontoris töötamiseks ja leppida selgelt kokku ootustes. Selles blogipostituses annamegi ülevaate olulistest küsimustest, mida distantsilt töötaja värbamisel läbi mõelda ning jagame meie värbajate näiteid sellest, mis võib juhtuda, kui kaugtöö pole piisavalt reguleeritud.

Olulised küsimused, mis läbi mõelda enne kaugtöötaja palkamist

  • Kas tegemist on inimesega, kellele kodukontor sobib töötamiseks? (algatusvõime, sihikindlus, eesmärgipärasus, ausus, ühised põhimõtted ja väärtused)
  • Kuidas reguleerid tööandjana kodukontoris töötamise? Millised on ühised kokkulepped kodukontoris töötamisel?
    • Kuidas ja millistel kellaaegadel toimub omavaheline suhtlus ja suhtlus klientidega?
    • Kuidas saad tööandjana lihtsal moel teada ja kontrollida, millega töötaja konkreetselt tegeleb tööalaselt, kuidas tal sellega läheb ning vajadusel kellelegi teisele lihtsal moel töö üle anda, ilma, et vajalik info kaduma läheks?
    • Milliste mõõdikutega hindad töötulemust?
    • Kuidas toimuvad virtuaalsed kohtumised? Kas on paika pandud ka tööriietus, taust või muud detailid?
  • Kas kandidaadil on töö tegemiseks eraldi sobiv ruum koos sobiva kontorimööbli ja internetiga?
  • Kuidas kandidaat on mõelnud lahendada selle, et mõni pereliige teda tööajal ei segaks?
  • Näiteks kuidas lahendatakse olukord, kus lapsed/pereliikmed telefonikõne või videokohtumise ajal pidevalt rääkima tulevad?
  • Millistel aegadel kandidaat on mõelnud tööd teha? Kas ametlikul tööajal või kuidagi teisiti ja kuidas see läheb kokku Sinu nägemusega? Kas ta on planeerinud töö ajast teha ka isiklikke asju nagu laste trenni viimised ja toomised, pesu pesema panek, lastele söögi tegemine, trennis käimine vms?
  • Kuidas oled tööandjana planeerinud kaasa aidata sellele, et töö- ja isiklik elu oleks tasakaalus? Inimene, kes koguaeg töötab ja mõtleb töö peale, võib kiiresti läbi põleda. Kui tegeletakse segamini nii töö-, kui ka isiklike asjadega, ei saa mõõta tööks kuluvat aega ega saada teada, kui koormatud inimene tööga on. Oluline on meelde tuletada, et tööandja vastutab ametlikult töötajate tööstressi tekkimise eest.
  • Kuidas kandidaat ise on planeerinud enda isiklikku- ja tööelu tasakaalus hoida? Sihikindlus ja enesekindlus plaanide täitmisel tasub võtta luubi alla!
  • Milline on kodukontori kulude hüvituse süsteem?
  • Kuidas hoiad tööandjana meeskonnatunnet? Kui tihti päriselt ja virtuaalselt kohtute?
  • Kuidas tekitada soodsaid hetki selleks, et töötajaga rahulikult vabas õhkkonnas rääkida, et ta oleks avatud ka muredest rääkimisele?

Õpi teiste vigadest! Loe, kuidas kodukontor oleks võinud paremini korraldatud olla.

Meie värbajate tõsielulised näited sellest, mida reguleerimata kodukontor endaga kaasa võib tuua:

  • Isiklik äri tööaja arvelt – Töötajal oli lubatud kodukontorist töötada ja kuna seda polnud kuidagi reguleeritud, siis tegeles ta tööajal hoopis enda isikliku äri käivitamisega.
  • Mitu täiskohaga töökohta – Inimene töötas täiskohaga kodukontorist mitme tööandja jaoks korraga. Tööandjal polnud aimu, kui palju tööd ta ühe tööpäeva jooksul ära suudab teha, sest ta ei omanud detailset ülevaadet tehtavatest töödest ja neile kuluvast ajast. Seetõttu oli töötaja alakoormatud ja tal tekkis selline võimalus. Kui töötajale taheti lisaülesandeid anda, siis tekkis tal tööandjaga konflikt, sest ta oli juba harjunud senise süsteemiga ja pidas seda iseenesest mõistetavaks.
  • Koosolekud otse voodist – Inimene osales kohtumisel enda voodist dressides ja kogu kosmeetika ning üldine toa segadus oli näha. Hiljem selgus, et kodukontoris töötades tegigi töötaja enamus ajast tööd voodist, mistõttu kannatas töö korrektsus ja efektiivsus. Kui tööandja oleks enne uurinud kodukontoris töötamise jaoks sobiliku ruumi, mööbli ja üldise kodukontoris töötamise nägemuse kohta, oleks antud töösuhe võinud positiivselt lõppeda.
  • Näpatud tunnid logistika jaoks – Kandidaat soovis väga kodukontoris töötada. Hiljem selgus, et põhjuseks oli vajadus tööajast lapsi kooli ja trennidesse viia. Laste vedamiseks kuluva aja osas ta tööandjaga tasaarveldust ei soovinud teha. Kodukontoris töötamise eesmärk oli tööandja eest varjata, et ta töö ajal isiklike asjadega tegeleb ehk saada osalise koormusega töötamise eest täisaja palka.
  • Tööpäevad südaööni – Inimesel polnud konkreetseid tööaegu kokku lepitud ja ta tegeles vahetpidamata nii isiklike, kui ka tööasjadega. Kuna ka töö eesmärke polnud kokku lepitud, siis polnud inimesel aimugi sellest, kas ta on töötanud piisavalt või mitte. Arvuti pani ta kinni südaööl ja hirmuga, et äkki töötab liiga vähe. Varsti tekkis tal läbipõlemine, ta jäi pikalt haiguslehele ning lõpuks lahkus töölt.

Intervjuuküsimused, mida küsida kodukontorisse värbamisel

  1. Kus Sulle enim meeldib töötada? Kas kontoris või kodus? Miks?
  2. Kui suur on Sinu kogemus kodukontoris töötamisega?
  3. Kui varasemalt oled kodukontoris töötanud, siis kuidas see oli organiseeritud?
  4. Kas ja kuivõrd see oli tööandja poolt reguleeritud?
  5. Millistel aegadel Sa kodukontoris tööd teed ja miks?
  6. Milline on Sinu töökoht kodukontoris töötades?
  7. Kas ja kuidas oled lahendanud selle, et keegi Sind tööajal ei segaks?
  8. Kuidas Sinu pere suhtub sellesse, et kodukontoris töötad?
  9. Millised on Sinu jaoks kodukontoris töötamise plussid ja miinused?

Kodukontor võib olla suurepärane lahendus ja pakkuda töötajatele lisamotivatsiooni, kui see on läbimõeldud ja osapoolte vahel selgelt kokku lepitud. Hea värbamisprotsess ja selged ootused aitavad vältida hilisemaid arusaamatusi, konflikte ja töörahulolematust.

Vajad tuge kodukontori töötajate värbamisel, kokkulepete sõnastamisel või meeskonna toetamisel? Võta meiega ühendust ja leiame koos õiged inimesed õigetele kohtadele.